• Tweets

    Please check your Twitter settings!
  • Archive

    Οι εθνικές εορτές στην Ελλάδα.

    Μας αρέσει να γιορτάζουµε τις εξεγέρσεις, όχι το τέλος των πολέμων»

    Ολη η Ευρώπη γιορτάζει την απελευθέρωση από τους Ναζί στις 9 Μαΐου, ηµεροµηνία που το ελληνικό κράτος συστηµατικά αγνοεί, αρκούµενο στον εορτασµό της 28ης Οκτωβρίου. Το γιατί συζητήθηκε από γνωστούς ιστορικούς στη Στέγη Γραµµάτων και Τεχνών του Ωνασείου Ιδρύµατος
    «Η Ελλάδα είναι η µόνη χώρα που έχεικαθιερώσει ως εθνική εορτή την εµπλοκή της στον πόλεµο, ενώ σχεδόν αγνοεί τη λήξη του, την κατατρόπωση της ναζιστικής Γερµανίας», έλεγε ο ιστορικός Χάγκεν Φλάισερ σε εκδήλωση της Στέγης Γραµµάτων και Τεχνών, στο πλαίσιο της σειράς «Λέξεις και Σκέψεις». Το αξιοπρόσεκτο γεγονός έγινε αντικείµενο ανάλυσης στην εκδήλωση που είχε για τίτλο ακριβώς αυτό: «Γιατί γιορτάζουµε την είσοδο της χώρας στον πόλεµο και όχι το τέλος του Β’ Παγκοσµίου Πολέµου;» Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχει καθιερωθεί ως ηµέρα εορτασµού η 8η Μαΐου, που θεωρείται γενικά – αν και όχι καθολικά – ως Ηµέρα της Απελευθέρωσης. Και ενώ στην Ελλάδα η µέρα αυτή – την προηγούµενη Κυριακή – πέρασε και πάλι απαρατήρητη, στο εξωτερικό νέες µελέτες κατέκλυζαν την αγορά και εκατοντάδες επιστηµονικά συνέδρια είχαν οργανωθεί στο πλαίσιο της επετείου. Στις δε «στρογγυλές» επετείους του 1995 (50 χρόνια), 2005 (60 χρόνια), 2010 (65 χρόνια) φρενήρεις επιµνηµόσυνοι εορτασµοί πραγµατοποιούνταν παντού στον κόσµο – η Ελλάδα πάντοτε ήταν εξαίρεση.
    «Πρέπει να εξετάσουµε την ιστορικότητα της επετείου και πώς αυτή εγκαθιδρύθηκε», λέει ο ιστορικός (καθηγητής στο Πανεπιστήµιο Αθηνών) Αντώνης Λιάκος, που επίσης συµµετείχε στην εκδήλωση. «Βασικό, κατά τη γνώµη µου, στοιχείο είναι ότι η 28η Οκτωβρίου άρχισε να γιορτάζεται πριν ακόµη τελειώσει ο πόλεµος. Ο πρώτος εορτασµός πραγµατοποιήθηκε στις 28 Οκτωβρίου του 1941 στο Πανεπιστήµιο Αθηνών. Στο Κεντρικό Κτίριο και στον προαύλιο χώρο. Οι φοιτητές έβγαζαν λόγους, ενώ λόγο πατριωτικό έβγαλε και ο Κωνσταντίνος Τσάτσος που αρνήθηκε να κάνει µάθηµα εκείνη τη µέρα και απολύθηκε από το Πανεπιστήµιο. Την επόµενη χρονιά πραγµατοποιήθηκε εορτασµός στην Πλατεία Συντάγµατος από τις οργανώσεις ΠΕΑΝ και ΕΠΟΝ». Οι διαδηλωτές φοβήθηκαν την αντίδραση των Ιταλών, οι οποίοι εν τέλει απέφυγαν να συγκρουστούν. Την ίδια µέρα έγιναν διαδηλώσεις και σε άλλες πόλεις. Στον Πειραιά µικρές µικρές οµάδες συγκεντρώνονταν, όπου κάποιοι ανέβαιναν σε µια καρέκλα, µιλούσαν δύο – τρία λεπτά και µετά διαλύονταν για τον φόβο των καραµπινιέρων.
    Για το 1943 οι πληροφορίες είναι λίγες, λέει ο Αντώνης Λιάκος. Ο Ηλίας Βενέζης αναφέρει µόνο – ήταν υπάλληλος στην Εθνική Τράπεζα – ότι έγινε εορτασµός στο κτίριο της Εθνικής στην Πλατεία Κοτζιά, το οποίο όµως περικυκλώθηκε από τους Γερµανούς που είχαν πλέον αναλάβει την αστυνόµευση. Οι τελευταίοι υποχρέωσαν τους συµµετέχοντες στην εκδήλωση να µείνουν µε τα χέρια ψηλά µέχρι το βράδυ, ενώ έστειλαν είκοσι περίπου από αυτούς σε στρατόπεδα συγκέντρωσης. ∆εν γύρισαν όλοι πίσω. Το 1944 πραγµατοποιήθηκε ο πρώτος επίσηµος εορτασµός µε παρέλαση παρόντος του πρωθυπουργού Γεωργίου Παπανδρέου. «Η Πολιτεία επικύρωσε έναν εορτασµό που είχε καθιερωθεί από τα κάτω και είχε πραγµατοποιηθεί ήδη ανεπίσηµα τα προηγούµενα χρόνια», λέει ο κ. Λιάκος. Ηταν όµως αυτή η µοναδική αιτία τούτης της καθιέρωσης; «Ολες οι µεγάλες εθνικές επέτειοι στην Ελλάδα συνδέονται µε την έναρξη και όχι µε το αποτέλεσµα ενός αγώνα, µε την ικανότητα δηλαδή του έθνους να εξεγείρεται απέναντι στη σκλαβιά (25η Μαρτίου) ή τον φασισµό (28η Οκτωβρίου)», είπε η Χριστίνα Κουλούρη, καθηγήτρια Νεώτερης Ιστορίας στο Πανεπιστήµιο Πελοποννήσου. «Και η ξεχασµένη επέτειος της 3ης Σεπτεµβρίου, που γιορταζόταν από το 1844 µέχρι το 1862, συνδεόταν µε την εξέγερση για το Σύνταγµα και όχι µε την ψήφισή του. Ακόµη και η 17η Νοέµβρη παραπέµπει σε αντίσταση και εξέγερση και όχι στην πτώση της χούντας», είπε.
    Η γιορτή της «απόλυτης σύµπνοιας» Ολοι συµφώνησαν ότι το τέλος του Β’ Παγκοσµίου Πολέµου βρίσκει την Ελλάδα στο µέσο µιας τραγωδίας (Εµφύλιος) και όχι µιας γιορτής. Αντανακλαστικά, η επιλογή της 28ης Οκτωβρίου – που είναι τριπλή γιορτή για τη Θεσσαλονίκη – «συµβολίζει τη σχεδόν απόλυτη σύµπνοια των Ελλήνων, συµπεριλαµβανοµένου ακόµη και του Μεταξά», όπως λέει ο καθηγητής Νεώτερης Ιστορίας στο Πανεπιστήµιο Αθηνών Χάγκεν Φλάισερ.

    Περισσότερα

    ΠΑΙΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

    Παιδική εργασία ορίζεται η εργασία που παρέχεται από παιδιά κάτω των 18 ετών (σε μερικές αναπτυσσόμενες χώρες κάτω των 15) η οποία επιβαρύνει ή βλάπτει τη σωματική, συναισθηματική, διανοητική, κοινωνική ή και πνευματική ανάπτυξη τους. Η παιδική εργασία είναι ένα κοινωνικό πρόβλημα που αφορά όχι μόνο τις χώρες του Τρίτου Κόσμου άλλα και τις αναπτυγμένες χώρες.

    Ο Συνήγορος για τα δικαιώματα του Παιδιού ενημέρωσε την επιτροπή της Βουλής το έτος 2008 σχετικά με το πρόβλημα της παιδικής εργασίας η οποία υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε 100.000 εργαζόμενα παιδιά στην Ελλάδα.

    • Δουλεμπόριο παιδιών.
    Δυστυχώς στις μέρες μας το δουλεμπόριο είναι ένα πολύ διαδεδομένο φαινόμενο που έχει αποκτήσει ανησυχητικές διαστάσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη και κυρίως στην Αφρική. Παιδιά από την Αφρική προωθούνται στις Ευρωπαϊκές χώρες προκειμένου να εργαστούν σε σπίτια. Το επιχείρημα που χρησιμοποιούν προκειμένου να πείσουν τα παιδιά να εργαστούν, είναι το ότι θα έχουν την  δυνατότητα να μορφωθούν και να έχουν μια καλύτερη ζωή. Οι σπείρες που στρατολογούν τα παιδιά συνήθως παραπλανούν τους γονείς, λέγοντας  τους ότι τα παιδιά τους θα ζουν υπό καλές συνθήκες. Το μόνο αντάλλαγμα των  παιδιών όμως, είναι η κακομεταχείριση και ένα μικρό κομμάτι ψωμί ίσα ίσα για να επιβιώσουν. Χαρακτηριστικό είναι το παρακάτω άρθρο της εφημερίδας Ελευθεροτυπία 28 Ιουνίου 2003:
    Το σύγχρονο δουλεμπόριο
    Παιδιά από την Αφρική, την Κίνα και τις Ινδίες, με παγίδα τη μόρφωση έρχονται στην Βρετανία όπου τα χρησιμοποιούν ως δούλους.
    <<Η ανθρώπινη εκμετάλλευση έχει πολλές μορφές… Βρετανικές εφημερίδες αποκάλυψαν προσφάτως τις ανησυχητικές διαστάσεις του δουλεμπορίου παιδιών από αφρικανικές χώρες τα οποία προωθούνται, κυριολεκτικά ως σκλάβοι, σε πλούσια σπίτια. Τα θύματα είναι κυρίως κορίτσια από χώρες της Δυτικής Αφρικής, που ξεκινούν με την ελπίδα μια καλής μόρφωσης στην Ευρώπη, για να καταλήξουν να υπηρετούν πλούσιες οικογένειες χωρίς αμοιβή. Πιστεύετε ότι ένα σημαντικό ποσοστό των περίπου δέκα χιλιάδων παιδιών (10.000) από την Δυτική Αφρική που φτάνουν στην Βρετανία, για να ζήσουν υποτίθεται με θετές οικογένειες, προορίζονται στην πραγματικότητα για λαθραία οικιακή εργασία… Οι σπείρες που τα στρατολογούν λένε συνήθως στους γονείς ότι θα τα πάνε στην Ευρώπη για να μορφωθούν με αντάλλαγμα μια μικρή βοήθεια στο σπίτι όπου θα ζουν. Κατά τον ίδιο τρόπο φτάνουν και παιδία από την Κίνα και το Βιετνάμ, που καταλήγουν δούλοι σε παράνομες βιοτεχνίες και εστιατόρια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ορισμένων ανθρωπιστικών οργανώσεων, η προώθηση για οικιακή υπηρεσία λαμβάνει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις από την παιδική πορνεία. Θορυβημένοι απ’ την έκταση του φαινομένου οι αρμόδιοι υπουργοί ετοιμάζονται, κατόπιν υποδείξεως την UNISEF, να κλείσουν ένα παραθυράκι του νόμου που αξιοποιούν οι σύγχρονοι δουλέμποροι. Όπως προειδοποιεί η οργάνωση σε  έκθεση της για την διακίνηση παιδιών… ενώ η βρετανική κυβέρνηση ανάγει την παράνομη εισαγωγή των παιδιών στην χώρα με σκοπό την πορνεία σε αδίκημα, που επισείει ποινή 14ετους κάθειρξης, δεν έχουν κάποιο όπλο εναντίων των συμμοριών που εμπορεύονται παιδία για καταναγκαστική εργασία μη σεξουαλικής φύσεως…>>

     

    Τα  κύρια αιτία της παράνομης διακίνησης παιδιών παραμένουν: η αυξανόμενη οικονομική  διαφορά  μεταξύ κοινωνικών ομάδων και ανθρώπων. Επίσης η φτώχεια, η ανεργία, η βία, ο πόλεμος και οι γενικότερες συνθήκες κοινωνικής εξαθλίωσης των χωρών καταγωγής των θυμάτων, αποτελούν τους κύριους λόγους που τα θύματα ή οι ίδιοι οι γονείς τους αποφασίζουν να αναζητήσουν μια καλύτερη τύχη στις οικονομικά ανεπτυγμένες χώρες. Ένας άλλος παράγοντας που συμβάλλει στην αύξηση του φαινομένου του δουλεμπορίου είναι το γεγονός ότι η νομοθεσία αφήνει «παραθυράκια» που διευκολύνουν την κατάσταση.

    Ένα στα έξι παιδιά παγκοσμίως βρίσκονται στα σκλαβοπάζαρα. Τα στοιχεία είναι συγκλονιστικά και παρουσιάζουν ένα δραματικό παγκόσμιο πρόβλημα: 186 εκατομμύρια παιδιά σε ολόκληρο τον κόσμο είναι θύματα παιδικής εργασίας, απάνθρωπης μεταχείρισης και οικονομικής και σεξουαλικής εκμετάλλευσης.
    Αυτό σημαίνει ότι 1 στα 6 παιδιά παγκοσμίως αποχωρίζεται από την οικογένειά του, στερείται της προστασίας και των πιο στοιχειωδών φροντίδων που του είναι αναγκαίες για την ανάπτυξή του, αποκλείεται από την εκπαίδευση και ρίχνεται στο σκλαβοπάζαρο της παιδικής εργασίας. Αυτό σημαίνει επίσης ότι 1 στα 8 παιδιά που εργάζονται παράνομα είναι θύμα των χειρότερων μορφών οικονομικής εκμετάλλευσης και καταπίεσης.
    Τα στοιχεία αυτά παρατίθενται μεταξύ άλλων σε μια σημαντική και λεπτομερώς τεκμηριωμένη μελέτη της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας με τίτλο «Ένα μέλλον χωρίς παιδική εργασία», που κυκλοφορεί τώρα και στη γλώσσα μας από τις εκδόσεις «Οδυσσέας» (μετάφραση: Τούλα Σιέτη, χορηγός της έκδοσης: η Εμπορική Τράπεζα).
    • H ΠΑΙΔΙΚΗ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΚΥΚΛΟ

    Στις μέρες μας, ένα άλλο φαινόμενο που απασχολεί όχι μόνο την Ελλάδα είναι η παιδική εκμετάλλευση από τους γονείς τους. Ο βασικός παράγοντας εξαιτίας του οποίου πολλά παιδία προωθούνται στην εργασία και κάθε είδους εκμετάλλευση από το οικογενειακό τους περιβάλλον είναι κυρίως η οικονομική ενίσχυση της οικογένειας.

    Αν κάποιος αναζητήσει τις ρίζες του προβλήματος, δηλαδή, τους λόγους εμφάνισης εκμετάλλευσης των παιδιών σε μια οικογένεια, θα αντιληφθεί ότι δεν είναι ένα απλό πρόβλημα. Παρατηρείται επίσης στις μέρες μας, μια αποδοχή της βίας, ως τρόπου συμπεριφοράς, η οποία, σε συνδυασμό και με άλλους παράγοντες (όπως λόγου χάρη ψυχοπαθολογικές αιτίες ή εξωτερικοί κοινωνικοί παράγοντες), οδηγεί στην εμφάνιση και, δυστυχώς, στην εξάπλωση του φαινομένου. Τα της εκμετάλλευσης περιστατικά που έρχονται στο φως της δημοσιότητας είναι πολύ λίγα, σε σχέση με εκείνα που αντιστοιχούν στην πραγματικότητα.
    Το 30,5% του Ελληνικού πληθυσμού θεωρεί ότι η παιδική εκμετάλλευση στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερη σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Η παιδική ηλικία δεν είναι σε όλες τις περιπτώσεις συνώνυμη με την ανεμελιά, το παιχνίδι και τα ξένοιαστα μαθητικά χρόνια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας, 100 εκατομμύρια παιδιά στον κόσμο, αυτή τη χρονιά δεν είχαν την ευκαιρία να πάνε σχολείο λόγω του οικογενειακού τους περιβάλλοντος τους που δεν τους παρείχε αυτή την ευκαιρία και επειδή εργάζονται.

    ΑΙΤΙΑ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ:
    • Χαμηλό  μορφωτικό επίπεδο των γονέων.
    • Χαμηλό βιοτικό επίπεδο των οικογενειών που εκμεταλλεύονται τα παιδιά τους.
    • Έλλειψη  σωστής νομοθεσίας και προνοιακών δομών.
    • Έλλειψη εκπαιδευτικής πολιτικής για την επιστροφή στο σχολείο των παιδιών που για οικονομικούς λόγους έχουν σταματήσει την παρακολούθηση μαθημάτων.
    • Μη ύπαρξη πρόνοιας για την τεχνική εκπαίδευση των παιδιών που γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από τις οικογένειες τους.

    ΕΥΑΛΩΤΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ:

    • Ως πιο ευάλωτα στην παιδική εκμετάλλευση θεωρούνται τα παιδιά των μεταναστών/προσφύγων, ακολουθούν τα παιδιά διαλυμένων οικογενειών και τέλος αναφέρονται παιδιά των τσιγγάνων σε μεγάλο  ποσοστό. Ειδικότερα στο χώρο της σεξουαλικής εκμετάλλευσης των ανηλίκων, μεγάλη προτίμηση  υπάρχει στο «εμπόρευμα» ηλικίας 12-15 ετών, το οποίο διακινείται μέσω προαγωγών. Συνήθως αγόρια και κορίτσια αυτής της  τα προμηθεύονται από την Αλβανία και άλλες χώρες των Βαλκανίων και τα κατευθύνουν σε οίκους ανοχής της Αθήνας.
    ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
    •  Τα ανήλικα εργάζονται σε δραστηριότητες που ποικίλλουν, είναι μικροπωλητές, γυαλίζουν παπούτσια, καθαρίζουν παρμπρίζ, είναι ρακοσυλλέκτες ή πουλάνε χαρτομάντιλα.
    • Τα παιδιά των τσιγγάνων απασχολούνται στην δουλειά του πατέρα τους ή κάποιου συγγενή τους.
    • Πολλά παιδιά γίνονται αντικείμενο σεξουαλικής εκμετάλλευσης δουλεύοντας σε παράνομα πορνεία ή ικανοποιώντας τις ορέξεις ανώμαλων παιδόφιλων.
    • Τέλος, ειδική κατηγορία δραστηριότητας είναι τα παιδιά που εργάζονται στο χώρο του θεάματος (κινηματογράφος, τηλεόραση, θέατρο, χώρος της μόδας)

    ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ:

    • Κίνδυνος ατυχημάτων με σοβαρούς τραυματισμούς  ή με θανατηφόρα έκβαση.
    • Απομάκρυνσή τους από το σχολικό περιβάλλον.
    • Απομόνωση από άτομα ίδιας ηλικίας.
    • Σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα.
    • Έλλειψη των απαραίτητων βιοτικών αγαθών αναγκαίων για την επιβίωση τους.
    • Έλλειψη ευκαιριών για επαγγελματική αποκατάσταση.
    •  Αδυναμία εξέλιξης τους σε ολοκληρωμένους ενήλικες.
    • Περιθωριοποίηση τους και αδυναμία ένταξης τους σε κοινωνικές ομάδες.

    ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ:

    • Καταπολέμηση της φτώχειας και εξασφάλιση στις ευάλωτες οικογένειες οικονομικής βοήθειας.
    • Παροχή ευκαιριών στα ανήλικα παιδιά που εξαναγκάζονται σε εργασία να επιστρέψουν στο σχολείο και να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους.
    • Δημιουργία κέντρων για την τεχνική εκπαίδευση των παιδιών που έχουν ανάγκη.
    • Σωστή νομοθεσία και άσκηση ελέγχου από την πολιτεία.
    • Επιβολή σημαντικών ποινών σε όσους γονείς εκμεταλλεύονται τα παιδιά τους σε δραστηριότητες παράνομες.

    Περισσότερα

    ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙ.

     

     

    Παιδί και παιχνίδι

     

     

     

     

     

    * Θέματα ψυχολογίας

    Το παιχνίδι αποτελεί τη «φυσική» γλώσσα των παιδιών, το πιο ισχυρό μέσο έκφρασής τους και αναπόσπαστη δραστηριότητα της καθημερινότητάς τους. Μέσω του παιχνιδιού, το παιδί εξωτερικεύει τα συναισθήματά του, μαθαίνει, πειραματίζεται, ευχαριστιέται, απογοητεύεται και ανακαλύπτει σιγά-σιγά τον εαυτό του και τον κόσμο που το περιβάλλει. Το παιχνίδι πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό καθώς το ίδιο το παιδί το θεωρεί πολύ σημαντικό, κάτι που φαίνεται και από το πόσο πολύ απορροφάται από αυτό που κάνει.

    Ο ρόλος του παιχνιδιού στην ανάπτυξη

    Στη βρεφική ηλικία, το παιχνίδι βοηθάει το παιδί να αποκτήσει τον έλεγχο του σώματός του. Αρχικά κινεί μόνο τα άκρα του, ενώ μεγαλώνοντας υποβάλλει τον εαυτό του σε προοδευτικά πιο δύσκολες δραστηριότητες. Αργότερα, τα παιδιά παίζουν με τους ήχους, τις λέξεις και τα αντικείμενα, με σκοπό την ανάπτυξη καινούργιων ικανοτήτων, την απόκτηση γνώσεων, αλλά και την ευχαρίστηση που αντλούν μέσα από το παιχνίδι. Το παιχνίδι βοηθά το παιδί να αντιλαμβάνεται τον κόσμο ως ένα οργανωμένο σύνολο. Οι παρεμβάσεις και η αξιοποίηση του τρόπου με τον οποίο το παιδί επιλέγει να παίξει είναι καθοριστικής σημασίας. Το παιχνίδι είναι ενδεικτικό της ικανότητας του παιδιού να επικοινωνεί και να ανακαλύπτει τη σχέση του με τους ενήλικες, οι οποίοι θα πρέπει να φροντίζουν να βρίσκεται το παιδί σε ένα περιβάλλον που να καλλιεργεί, να ενισχύει και να ενθαρρύνει την ενασχόλησή του με το παιχνίδι. Παράλληλα, ο ενήλικας πρέπει να αποτελεί υπόδειγμα για το παιδί, καθώς παρέχει στο παιδί πιθανούς κανόνες συμπεριφοράς. Το παιδί χρειάζεται επίσης να βρίσκεται σε ένα περιβάλλον που θα του επιτρέπει να εκφράζεται ελεύθερα και να νιώθει ασφάλεια, ώστε να μπορεί να εξερευνά και να αναπτύσσεται σε καθημερινή βάση.

    Μέσω του παιχνιδιού, το παιδί ωριμάζει και γίνεται υπεύθυνο. Επιπλέον, το παιχνίδι αποτελεί ένα συμβολικό μέσο, με το οποίο οι ενήλικες μεταδίδουν στο παιδί βασικές αλήθειες που αφορούν τόσο αυτό όσο και τις εμπειρίες του. Το παιχνίδι θεωρείται ότι είναι μια συγκεκριμένη και ιδιαίτερη γλώσσα του παιδιού, συνιστώντας τη μόνη ίσως γλώσσα που κατέχει από πολύ μικρή ηλικία που το βοηθά να εκφράζει τι πραγματικά εννοεί και αισθάνεται.

    Οι γονείς πρέπει να παροτρύνουν το παιδί να εξερευνά τις σκέψεις και τα συναισθήματά του μέσω του παιχνιδιού, φροντίζοντας να δημιουργούν μια ατμόσφαιρα ζεστασιάς, κατανόησης και εμπιστοσύνης στις ικανότητες του παιδιού, ώστε να κάνουν το παιδί να νιώσει σημαντικό, να μάθει να εκτιμά τις προσωπικές του εμπειρίες και να αποκτήσει σιγά-σιγά αυτοεκτίμηση.

    Κατηγορίες παιχνιδιών

    * Παιχνίδια που βοηθούν τη σωματική ανάπτυξη και τη μυϊκή άσκηση, όπως τα παιχνίδια που απαιτούν έλξη ή ώθηση (π.χ. ποδήλατα, πατίνια, σκέιτμπορντ).
    * Παιχνίδια που βοηθούν στην ανάπτυξη της αντίληψης, καθώς και του συντονισμού χεριού και ματιού, όπως παζλ, κύβοι και κατασκευές.
    * Παιχνίδια που βοηθούν στην ανάπτυξη των αισθήσεων (αφή, όραση, ακοή, όσφρηση, γεύση), όπως μουσικά όργανα, πλαστελίνη, κασετόφωνο, τηλεσκόπιο, καθώς και παιχνίδια που παράγουν ήχο ή εικόνες.
    * Παιχνίδια για την ανάπτυξη των κοινωνικών ικανοτήτων και της φαντασίας, όπως κούκλες, κουκλόσπιτα, ζωάκια, τρένα, αεροπλάνα, αυτοκίνητα, επιτραπέζια παιχνίδια και βιβλία.
    * Παιχνίδια για την ανάπτυξη των καλλιτεχνικών και δημιουργικών τάσεων, καθώς και παιχνίδια παρατήρησης και λογικής, όπως σετ ζωγραφικής, σετ κατασκευής διαφόρων αντικειμένων, σετ χημείας, σετ για πειράματα.
    * Παιχνίδια για την ανάπτυξη των ικανοτήτων που βοηθούν στην ανάγνωση και την αριθμητική, όπως κύβοι και μαγνητικοί πίνακες με γράμματα και αριθμούς, βιβλία, κασέτες και CD με τραγούδια και παραμύθια.

    Τα κατάλληλα για κάθε ηλικία παιχνίδια

    Ο κατάλογος που ακολουθεί περιέχει τα παιχνίδια που προτείνει η Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία για κάθε ηλικία. Έχετε κατά νου τις συστάσεις αυτές όταν αγοράζετε παιχνίδια, αλλά να θυμάστε ότι δεν είναι παρά μόνο γενικές οδηγίες. Όλα τα παιχνίδια μπορούν να γίνουν επικίνδυνα όταν δεν χρησιμοποιούνται σωστά ή όταν είναι σε κακή κατάσταση. Οι γονείς θα πρέπει να προσέχουν να μην δίνουν στα παιδιά τους μη εγκεκριμένα παιχνίδια και να τα έχουν πάντα υπό την επίβλεψή τους.

    Νεογέννητα έως βρέφη 1 έτους

    Επιλέξτε ελαφρά παιχνίδια με ζωντανά χρώματα που έλκουν το βλέμμα, την ακοή και την αφή του παιδιού.

    1. Βιβλία με μεγάλες εικόνες, από ύφασμα, πλαστικό ή πεπιεσμένο χαρτί
    2. Μεγάλα ξύλινα ή πλαστικά κομμάτια
    3. Δοχεία και κύπελλα
    4. Κουδουνίστρες
    5. Μαλακά ζωάκια, κούκλες ή μπάλες, που να πλένονται
    6. Φωτεινά, κινούμενα αντικείμενα, τα οποία δεν φτάνει όμως το μωρό
    7. Πίνακες δραστηριοτήτων
    8. Παιχνίδια που επιπλέουν στο μπάνιο
    9. Παιχνίδια που όταν το μωρό τα πιέζει βγάζουν ήχο

    Νήπια 1 έως 2 ετών

    Τα παιχνίδια γι’ αυτή την ηλικιακή ομάδα θα πρέπει να είναι ασφαλή και ικανά να αντέξουν την περιέργεια του νηπίου χωρίς να διαλυθούν.

    1. Βιβλία με μεγάλες εικόνες, από ύφασμα, πλαστικό ή πεπιεσμένο χαρτί
    2. Κούκλες γερής κατασκευής
    3. Παιδικά αυτοκίνητα
    4. Μουσικές πλατφόρμες
    5. Κομμάτια που μπαίνουν το ένα μέσα στο άλλο
    6. Παιχνίδια που τα παιδιά σπρώχνουν και τραβούν (όχι με μακριά κορδόνια)
    7. Παιχνίδια που σχηματίζουν στοίβες
    8. Παιχνίδια – τηλέφωνα (χωρίς καλώδια)

    Παιδιά 2 έως 5 ετών, προσχολικής ηλικίας

    Τα παιχνίδια γι’ αυτή την ηλικιακή ομάδα μπορούν να είναι δημιουργικά ή να μιμούνται τις δραστηριότητες των γονιών και των μεγαλύτερων παιδιών.

    1. Βιβλία (σύντομες ιστορίες ή ιστορίες δράσης)
    2. Μαυροπίνακας και κιμωλία
    3. Τουβλάκια
    4. Μπογιές, μη τοξικές δαχτυλομπογιές, πηλός
    5. Παιχνίδια που αποτελούνται από ένα σφυρί και μια επιφάνεια όπου το παιδί εφαρμόζει κομμάτια
    6. Παιχνίδια οικοκυρικών
    7. Παιχνίδια εξωτερικού χώρου: κουτί με άμμο (με καπάκι), τσουλήθρα, κούνια, σπιτάκι
    8. Παιχνίδια – μεταφορικά μέσα
    9. Κασετόφωνο ή μαγνητόφωνο
    10. Απλά παζλ με μεγάλα κομμάτια
    11. Ρούχα μεταμφίεσης
    12. Παιχνίδια – σκεύη κουζίνας

    Παιδιά 5 έως 9 ετών

    Τα παιχνίδια για τα παιδιά αυτής της ηλικίας θα πρέπει να βοηθούν το παιδί να αναπτύξει νέες επιδεξιότητες και τη δημιουργικότητά του.

    1. Ψαλίδια με αμβλυμμένες άκρες, σετ ραπτικής
    2. Παιχνίδια με κάρτες
    3. Βαλιτσάκια γιατρού και νοσοκόμας
    4. Μαριονέτες
    5. Μπάλες
    6. Ποδήλατο με κράνος
    7. Αεροπλάνα
    8. Ηλεκτρικά τρένα
    9. Κούκλες από χαρτί
    10. Σχοινάκι
    11. Πατίνια με προστατευτικό εξοπλισμό
    12. Αθλητικός εξοπλισμός
    13. Επιτραπέζια παιχνίδια

    Αγόρια και κορίτσια 10 έως 14 ετών

    Ιδανικά γι’ αυτές τις ηλικίες είναι τα διάφορα χόμπυ και οι επιστημονικές ενασχολήσεις.

    1. Παιχνίδια στους υπολογιστές
    2. Ραπτική, πλέξιμο, κέντημα
    3. Μικροσκόπια / τηλεσκόπια
    4. Επιτραπέζια παιχνίδια
    5. Αθλητικός εξοπλισμός
    6. Συλλογές
    Ένδειξη ηλικίας για την οποία είναι κατάλληλο το παιχνίδι

    Η ένδειξη της ηλικίας για την οποία είναι κατάλληλο το παιχνίδι στη συσκευασία του είναι πολύ σημαντική, καθώς αντανακλά το πόσο ασφαλές είναι τελικά, με βάση τέσσερις παραμέτρους:

    * Το βαθμό ασφαλείας του παιχνιδιού και τους πιθανούς κινδύνους πνιγμού.
    * Την ικανότητα του παιδιού να παίξει με το παιχνίδι.
    * Την ικανότητα του παιδιού να κατανοήσει τον τρόπο χρήσης του παιχνιδιού.
    * Τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των διαφόρων σταδίων ανάπτυξης του παιδιού.

    Οι ενδείξεις αυτές βασίζονται στα γενικά αναπτυξιακά στάδια κάθε ηλικίας. Παρ’ όλα αυτά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε παιδί διαφέρει από τα άλλα και αυτό που είναι καλό για ένα παιδί μπορεί να μην είναι κατάλληλο για τις ικανότητες και τις ανάγκες ενός άλλου. Καλό είναι να αγοράζετε παιχνίδια που ταιριάζουν στις ικανότητες του παιδιού σας, καθώς, αν του πάρετε ένα παιχνίδι που είναι πολύ περίπλοκο ή πολύ απλό, αντιμετωπίζετε τον κίνδυνο της κακής χρήσης του, που μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμό.
    Χρήσιμες συμβουλές

    * Παίξτε μαζί με το παιδί σας, δείξτε ενδιαφέρον και μην ξεχνάτε να το επιβραβεύετε κάθε φορά που πετυχαίνει κάτι.
    * Ο καλύτερος τρόπος για να μαθαίνει καινούργια πράγματα, είναι να του μιλάτε συνέχεια όταν παίζετε μαζί του.
    * Τα ακριβά παιχνίδια δεν είναι απαραίτητα και τα καλύτερα. Τα παιδιά χαίρονται τα απλά παιχνίδια που τους επιτρέπουν να αφήνουν τη φαντασία τους ελεύθερη και να δημιουργούν ιστορίες.
    * Τα συνήθη αντικείμενα του σπιτιού, όπως το τηλέφωνο ή το τηλεκοντρόλ, ενθουσιάζουν τα μωρά. Καθώς η εξερεύνηση τα διασκεδάζει, ψάχνουν τα πάντα, θέλοντας να δουν τι κρύβεται μέσα στα ντουλάπια, στις τσάντες, στο καλάθι με τα φρούτα. Φροντίστε για την καθαριότητα και την αποφυγή τραυματισμών, κλείνοντας τα ντουλάπια με τα ειδικά stop και τοποθετώντας απορρυπαντικά και άλλα επικίνδυνα αντικείμενα σε σημεία που δεν έχουν πρόσβαση.

    Τηλεόραση και ηλεκτρονικά παιχνίδια

    Τα νήπια που βλέπουν πολλές ώρες τηλεόραση είναι πιθανότερο να υποφέρουν αργότερα από προβλήματα συμπεριφοράς. Εδώ και αρκετά χρόνια έχει προκύψει μια διαμάχη για την επίδραση της τηλεόρασης στα μικρά παιδιά, με όλο και περισσότερα στοιχεία να δείχνουν ότι η αυξημένη παρακολούθηση τηλεόρασης επηρεάζει τη συμπεριφορά.

    Γενικά, συνιστάται τα παιδιά κάτω των δύο ετών να μην βλέπουν καθόλου τηλεόραση και τα μεγαλύτερα να μην υπερβαίνουν τις δύο ώρες την ημέρα, ενώ δεν θα πρέπει ποτέ να έχουμε τηλεόραση στο παιδικό δωμάτιο, καθώς σχετίζεται με κακή ποιότητα ύπνου.

    Πολλά έχουν ακουστεί για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και για το πώς τα παιδιά μπορούν να εθιστούν στη χρήση τους. Παν μέτρο άριστον είναι ο κανόνας που ισχύει και εδώ, καθώς υπάρχουν και αρκετά εκπαιδευτικά παιχνίδια, μέσω των οποίων τα παιδιά μπορούν να αποκτήσουν γνώσεις με απλό και διασκεδαστικό τρόπο. Ασφαλώς θα πρέπει πάντα να ελέγχετε τα παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά σας, φροντίζοντας να είναι ασφαλή και κατάλληλα για την ηλικία του.

    Είναι σημαντικό να τοποθετήσετε τον υπολογιστή ή την κονσόλα παιχνιδιού σε σημείο που να μπορείτε να την παρακολουθείτε εύκολα και να θέσετε εξαρχής κανόνες, όπως περιορισμό του χρόνου παιχνιδιού και παιχνίδι με φίλους μόνο εκτός Διαδικτύου.

    ΠΗΓΗ: Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Το παιχνίδι αποτελεί τη «φυσική» γλώσσα των παιδιών, το πιο ισχυρό μέσο έκφρασής τους και αναπόσπαστη δραστηριότητα της καθημερινότητάς τους. Μέσω του παιχνιδιού, το παιδί εξωτερικεύει τα συναισθήματά του, μαθαίνει, πειραματίζεται, ευχαριστιέται, απογοητεύεται και ανακαλύπτει σιγά-σιγά τον εαυτό του και τον κόσμο που το περιβάλλει. Το παιχνίδι πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό καθώς το ίδιο το παιδί το θεωρεί πολύ σημαντικό, κάτι που φαίνεται και από το πόσο πολύ απορροφάται από αυτό που κάνει.

    Ο ρόλος του παιχνιδιού στην ανάπτυξη

    Στη βρεφική ηλικία, το παιχνίδι βοηθάει το παιδί να αποκτήσει τον έλεγχο του σώματός του. Αρχικά κινεί μόνο τα άκρα του, ενώ μεγαλώνοντας υποβάλλει τον εαυτό του σε προοδευτικά πιο δύσκολες δραστηριότητες. Αργότερα, τα παιδιά παίζουν με τους ήχους, τις λέξεις και τα αντικείμενα, με σκοπό την ανάπτυξη καινούργιων ικανοτήτων, την απόκτηση γνώσεων, αλλά και την ευχαρίστηση που αντλούν μέσα από το παιχνίδι. Το παιχνίδι βοηθά το παιδί να αντιλαμβάνεται τον κόσμο ως ένα οργανωμένο σύνολο. Οι παρεμβάσεις και η αξιοποίηση του τρόπου με τον οποίο το παιδί επιλέγει να παίξει είναι καθοριστικής σημασίας. Το παιχνίδι είναι ενδεικτικό της ικανότητας του παιδιού να επικοινωνεί και να ανακαλύπτει τη σχέση του με τους ενήλικες, οι οποίοι θα πρέπει να φροντίζουν να βρίσκεται το παιδί σε ένα περιβάλλον που να καλλιεργεί, να ενισχύει και να ενθαρρύνει την ενασχόλησή του με το παιχνίδι. Παράλληλα, ο ενήλικας πρέπει να αποτελεί υπόδειγμα για το παιδί, καθώς παρέχει στο παιδί πιθανούς κανόνες συμπεριφοράς. Το παιδί χρειάζεται επίσης να βρίσκεται σε ένα περιβάλλον που θα του επιτρέπει να εκφράζεται ελεύθερα και να νιώθει ασφάλεια, ώστε να μπορεί να εξερευνά και να αναπτύσσεται σε καθημερινή βάση.

    Μέσω του παιχνιδιού, το παιδί ωριμάζει και γίνεται υπεύθυνο. Επιπλέον, το παιχνίδι αποτελεί ένα συμβολικό μέσο, με το οποίο οι ενήλικες μεταδίδουν στο παιδί βασικές αλήθειες που αφορούν τόσο αυτό όσο και τις εμπειρίες του. Το παιχνίδι θεωρείται ότι είναι μια συγκεκριμένη και ιδιαίτερη γλώσσα του παιδιού, συνιστώντας τη μόνη ίσως γλώσσα που κατέχει από πολύ μικρή ηλικία που το βοηθά να εκφράζει τι πραγματικά εννοεί και αισθάνεται.

    Οι γονείς πρέπει να παροτρύνουν το παιδί να εξερευνά τις σκέψεις και τα συναισθήματά του μέσω του παιχνιδιού, φροντίζοντας να δημιουργούν μια ατμόσφαιρα ζεστασιάς, κατανόησης και εμπιστοσύνης στις ικανότητες του παιδιού, ώστε να κάνουν το παιδί να νιώσει σημαντικό, να μάθει να εκτιμά τις προσωπικές του εμπειρίες και να αποκτήσει σιγά-σιγά αυτοεκτίμηση.

    Κατηγορίες παιχνιδιών

    * Παιχνίδια που βοηθούν τη σωματική ανάπτυξη και τη μυϊκή άσκηση, όπως τα παιχνίδια που απαιτούν έλξη ή ώθηση (π.χ. ποδήλατα, πατίνια, σκέιτμπορντ).
    * Παιχνίδια που βοηθούν στην ανάπτυξη της αντίληψης, καθώς και του συντονισμού χεριού και ματιού, όπως παζλ, κύβοι και κατασκευές.
    * Παιχνίδια που βοηθούν στην ανάπτυξη των αισθήσεων (αφή, όραση, ακοή, όσφρηση, γεύση), όπως μουσικά όργανα, πλαστελίνη, κασετόφωνο, τηλεσκόπιο, καθώς και παιχνίδια που παράγουν ήχο ή εικόνες.
    * Παιχνίδια για την ανάπτυξη των κοινωνικών ικανοτήτων και της φαντασίας, όπως κούκλες, κουκλόσπιτα, ζωάκια, τρένα, αεροπλάνα, αυτοκίνητα, επιτραπέζια παιχνίδια και βιβλία.
    * Παιχνίδια για την ανάπτυξη των καλλιτεχνικών και δημιουργικών τάσεων, καθώς και παιχνίδια παρατήρησης και λογικής, όπως σετ ζωγραφικής, σετ κατασκευής διαφόρων αντικειμένων, σετ χημείας, σετ για πειράματα.
    * Παιχνίδια για την ανάπτυξη των ικανοτήτων που βοηθούν στην ανάγνωση και την αριθμητική, όπως κύβοι και μαγνητικοί πίνακες με γράμματα και αριθμούς, βιβλία, κασέτες και CD με τραγούδια και παραμύθια.

    Τα κατάλληλα για κάθε ηλικία παιχνίδια

    Ο κατάλογος που ακολουθεί περιέχει τα παιχνίδια που προτείνει η Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία για κάθε ηλικία. Έχετε κατά νου τις συστάσεις αυτές όταν αγοράζετε παιχνίδια, αλλά να θυμάστε ότι δεν είναι παρά μόνο γενικές οδηγίες. Όλα τα παιχνίδια μπορούν να γίνουν επικίνδυνα όταν δεν χρησιμοποιούνται σωστά ή όταν είναι σε κακή κατάσταση. Οι γονείς θα πρέπει να προσέχουν να μην δίνουν στα παιδιά τους μη εγκεκριμένα παιχνίδια και να τα έχουν πάντα υπό την επίβλεψή τους.

    Νεογέννητα έως βρέφη 1 έτους

    Επιλέξτε ελαφρά παιχνίδια με ζωντανά χρώματα που έλκουν το βλέμμα, την ακοή και την αφή του παιδιού.

    1. Βιβλία με μεγάλες εικόνες, από ύφασμα, πλαστικό ή πεπιεσμένο χαρτί
    2. Μεγάλα ξύλινα ή πλαστικά κομμάτια
    3. Δοχεία και κύπελλα
    4. Κουδουνίστρες
    5. Μαλακά ζωάκια, κούκλες ή μπάλες, που να πλένονται
    6. Φωτεινά, κινούμενα αντικείμενα, τα οποία δεν φτάνει όμως το μωρό
    7. Πίνακες δραστηριοτήτων
    8. Παιχνίδια που επιπλέουν στο μπάνιο
    9. Παιχνίδια που όταν το μωρό τα πιέζει βγάζουν ήχο

    Νήπια 1 έως 2 ετών

    Τα παιχνίδια γι’ αυτή την ηλικιακή ομάδα θα πρέπει να είναι ασφαλή και ικανά να αντέξουν την περιέργεια του νηπίου χωρίς να διαλυθούν.

    1. Βιβλία με μεγάλες εικόνες, από ύφασμα, πλαστικό ή πεπιεσμένο χαρτί
    2. Κούκλες γερής κατασκευής
    3. Παιδικά αυτοκίνητα
    4. Μουσικές πλατφόρμες
    5. Κομμάτια που μπαίνουν το ένα μέσα στο άλλο
    6. Παιχνίδια που τα παιδιά σπρώχνουν και τραβούν (όχι με μακριά κορδόνια)
    7. Παιχνίδια που σχηματίζουν στοίβες
    8. Παιχνίδια – τηλέφωνα (χωρίς καλώδια)

    Παιδιά 2 έως 5 ετών, προσχολικής ηλικίας

    Τα παιχνίδια γι’ αυτή την ηλικιακή ομάδα μπορούν να είναι δημιουργικά ή να μιμούνται τις δραστηριότητες των γονιών και των μεγαλύτερων παιδιών.

    1. Βιβλία (σύντομες ιστορίες ή ιστορίες δράσης)
    2. Μαυροπίνακας και κιμωλία
    3. Τουβλάκια
    4. Μπογιές, μη τοξικές δαχτυλομπογιές, πηλός
    5. Παιχνίδια που αποτελούνται από ένα σφυρί και μια επιφάνεια όπου το παιδί εφαρμόζει κομμάτια
    6. Παιχνίδια οικοκυρικών
    7. Παιχνίδια εξωτερικού χώρου: κουτί με άμμο (με καπάκι), τσουλήθρα, κούνια, σπιτάκι
    8. Παιχνίδια – μεταφορικά μέσα
    9. Κασετόφωνο ή μαγνητόφωνο
    10. Απλά παζλ με μεγάλα κομμάτια
    11. Ρούχα μεταμφίεσης
    12. Παιχνίδια – σκεύη κουζίνας

    Παιδιά 5 έως 9 ετών

    Τα παιχνίδια για τα παιδιά αυτής της ηλικίας θα πρέπει να βοηθούν το παιδί να αναπτύξει νέες επιδεξιότητες και τη δημιουργικότητά του.

    1. Ψαλίδια με αμβλυμμένες άκρες, σετ ραπτικής
    2. Παιχνίδια με κάρτες
    3. Βαλιτσάκια γιατρού και νοσοκόμας
    4. Μαριονέτες
    5. Μπάλες
    6. Ποδήλατο με κράνος
    7. Αεροπλάνα
    8. Ηλεκτρικά τρένα
    9. Κούκλες από χαρτί
    10. Σχοινάκι
    11. Πατίνια με προστατευτικό εξοπλισμό
    12. Αθλητικός εξοπλισμός
    13. Επιτραπέζια παιχνίδια

    Αγόρια και κορίτσια 10 έως 14 ετών

    Ιδανικά γι’ αυτές τις ηλικίες είναι τα διάφορα χόμπυ και οι επιστημονικές ενασχολήσεις.

    1. Παιχνίδια στους υπολογιστές
    2. Ραπτική, πλέξιμο, κέντημα
    3. Μικροσκόπια / τηλεσκόπια
    4. Επιτραπέζια παιχνίδια
    5. Αθλητικός εξοπλισμός
    6. Συλλογές
    Ένδειξη ηλικίας για την οποία είναι κατάλληλο το παιχνίδι

    Η ένδειξη της ηλικίας για την οποία είναι κατάλληλο το παιχνίδι στη συσκευασία του είναι πολύ σημαντική, καθώς αντανακλά το πόσο ασφαλές είναι τελικά, με βάση τέσσερις παραμέτρους:

    * Το βαθμό ασφαλείας του παιχνιδιού και τους πιθανούς κινδύνους πνιγμού.
    * Την ικανότητα του παιδιού να παίξει με το παιχνίδι.
    * Την ικανότητα του παιδιού να κατανοήσει τον τρόπο χρήσης του παιχνιδιού.
    * Τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των διαφόρων σταδίων ανάπτυξης του παιδιού.

    Οι ενδείξεις αυτές βασίζονται στα γενικά αναπτυξιακά στάδια κάθε ηλικίας. Παρ’ όλα αυτά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάθε παιδί διαφέρει από τα άλλα και αυτό που είναι καλό για ένα παιδί μπορεί να μην είναι κατάλληλο για τις ικανότητες και τις ανάγκες ενός άλλου. Καλό είναι να αγοράζετε παιχνίδια που ταιριάζουν στις ικανότητες του παιδιού σας, καθώς, αν του πάρετε ένα παιχνίδι που είναι πολύ περίπλοκο ή πολύ απλό, αντιμετωπίζετε τον κίνδυνο της κακής χρήσης του, που μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμό.
    Χρήσιμες συμβουλές

    * Παίξτε μαζί με το παιδί σας, δείξτε ενδιαφέρον και μην ξεχνάτε να το επιβραβεύετε κάθε φορά που πετυχαίνει κάτι.
    * Ο καλύτερος τρόπος για να μαθαίνει καινούργια πράγματα, είναι να του μιλάτε συνέχεια όταν παίζετε μαζί του.
    * Τα ακριβά παιχνίδια δεν είναι απαραίτητα και τα καλύτερα. Τα παιδιά χαίρονται τα απλά παιχνίδια που τους επιτρέπουν να αφήνουν τη φαντασία τους ελεύθερη και να δημιουργούν ιστορίες.
    * Τα συνήθη αντικείμενα του σπιτιού, όπως το τηλέφωνο ή το τηλεκοντρόλ, ενθουσιάζουν τα μωρά. Καθώς η εξερεύνηση τα διασκεδάζει, ψάχνουν τα πάντα, θέλοντας να δουν τι κρύβεται μέσα στα ντουλάπια, στις τσάντες, στο καλάθι με τα φρούτα. Φροντίστε για την καθαριότητα και την αποφυγή τραυματισμών, κλείνοντας τα ντουλάπια με τα ειδικά stop και τοποθετώντας απορρυπαντικά και άλλα επικίνδυνα αντικείμενα σε σημεία που δεν έχουν πρόσβαση.

    Τηλεόραση και ηλεκτρονικά παιχνίδια

    Τα νήπια που βλέπουν πολλές ώρες τηλεόραση είναι πιθανότερο να υποφέρουν αργότερα από προβλήματα συμπεριφοράς. Εδώ και αρκετά χρόνια έχει προκύψει μια διαμάχη για την επίδραση της τηλεόρασης στα μικρά παιδιά, με όλο και περισσότερα στοιχεία να δείχνουν ότι η αυξημένη παρακολούθηση τηλεόρασης επηρεάζει τη συμπεριφορά.

    Γενικά, συνιστάται τα παιδιά κάτω των δύο ετών να μην βλέπουν καθόλου τηλεόραση και τα μεγαλύτερα να μην υπερβαίνουν τις δύο ώρες την ημέρα, ενώ δεν θα πρέπει ποτέ να έχουμε τηλεόραση στο παιδικό δωμάτιο, καθώς σχετίζεται με κακή ποιότητα ύπνου.

    Πολλά έχουν ακουστεί για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και για το πώς τα παιδιά μπορούν να εθιστούν στη χρήση τους. Παν μέτρο άριστον είναι ο κανόνας που ισχύει και εδώ, καθώς υπάρχουν και αρκετά εκπαιδευτικά παιχνίδια, μέσω των οποίων τα παιδιά μπορούν να αποκτήσουν γνώσεις με απλό και διασκεδαστικό τρόπο. Ασφαλώς θα πρέπει πάντα να ελέγχετε τα παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά σας, φροντίζοντας να είναι ασφαλή και κατάλληλα για την ηλικία του.

    Είναι σημαντικό να τοποθετήσετε τον υπολογιστή ή την κονσόλα παιχνιδιού σε σημείο που να μπορείτε να την παρακολουθείτε εύκολα και να θέσετε εξαρχής κανόνες, όπως περιορισμό του χρόνου παιχνιδιού και παιχνίδι με φίλους μόνο εκτός Διαδικτύου.

    ΠΗΓΗ: Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία

     

    Περισσότερα